Studentenbegeleiding
We komen allemaal op de wereld met bepaalde talenten en ontwikkelen naarmate we opgroeien ambities over wat we in dit leven willen bereiken. Maar soms lijkt het alsof we onze ambities niet of maar gedeeltelijk kunnen waarmaken. Door allerlei omstandigheden kan een student op studie en/of in zijn/haar leven blokkeren waardoor de mogelijkheden en capaciteiten van de student niet of niet genoeg tot uiting komen. Op dat moment kan studentencoaching bijzonder waardevol zijn.
Wat is studentencoaching?
Studentencoaching is een integrale en holistische begeleiding voor studenten uit diverse richtingen van het secundair, hoger en universitair onderwijs.
Studeren kan je niet los zien van het geheel van het leven. Gestelde problemen staan dan ook nooit op zichzelf en worden het best benaderd binnen een totale context waar naast je studie ook emotionele, sociale, cognitieve en lichamelijke elementen het best in hun samenhang mee in rekening worden genomen.
Visie
De tendensen op de arbeidsmarkt zijn de laatste jaren sterk geëvolueerd. Van diegene die de arbeidsmarkt betreedt, wordt heel wat verwacht: een zelfstandigheid, flexibiliteit in denken en handelen, creatief kunnen inspelen op nieuwe vragen, leiderschap, … Dit is waar te nemen in diverse sectoren op de arbeidsmarkt: privé-ondernemingen, zelfstandigen, onderwijs, sociale sector, …
Studenten leren door een integrale en holistische begeleiding een zelfstandigheid, vergroten hun probleemoplossend vermogen, leren hun eigen creativiteit ontwikkelen en inzetten en leren flexibel omgaan met nieuwe situaties. Naast het vinden van oplossingen van hun huidige problemen, leren ze in het algemeen een eigen stijl te ontwikkelen die in de loop van hun (actief beroeps)leven verder ingezet kan worden.
Hoe werkt het?
Het eerste gesprek is een kennismakingsgesprek waar aandacht is voor het verhaal van de student uit het secundair, hoger- of universitair onderwijs waardoor een eerst concreet beeld wordt verkregen van de specifieke vraag, de ontstaansgeschiedenis van de vraag en de verwachtingen. Op basis hiervan bakenen we samen de doelen af, nemen we het aanbod aansluitend op je vraag door en wordt besproken of we tot een samenwerking kunnen komen.
De samenwerking kan, al naargelang de doelen die gesteld worden, gericht zijn op studiemethode/studieorganisatie en kan ook gericht zijn op het deblokkeren van onder andere emotionele, sociale en/of lichamelijke problemen zodat je opnieuw vrij bent om je ten volle te focussen op je studie.
Concreet betekent dit dat het voor sommige studenten van belang is een studiemethode en studieorganisatie uit te zoeken, passend bij de student. Hier wordt onderzocht welke methode/organisatie het best past bij de mogelijkheden en de persoonlijkheid van de student zelf. Dit onderzoek is op maat en gaat verder dan de algemene principes van de studiebegeleiding. De bedoeling hiervan is om de mogelijkheden en de talenten die de student heeft, maximaal te leren benutten. Uiteindelijk bouwt de student een eigen studiestijl/levensstijl op. Het ontwikkelen van een eigen stijl betekent een groot voordeel bij het betreden van de arbeidsmarkt.
Ook emotionele, sociale en lichamelijke factoren kunnen het studeren beïnvloeden. Enerzijds kunnen emotionele, sociale en lichamelijke factoren de studiemogelijkheden (tijdelijk) ondersneeuwen, anderzijds kunnen die factoren juist heel sterke bronnen zijn die de gestelde moeilijkheden kunnen helpen ondervangen.
In functie van de doelstelling wordt in de sessies samen met de student gewerkt via gesprek en aan de hand van studiemateriaal dat de student gevraagd wordt altijd bij te hebben. Er wordt telkens gewerkt vanuit datgene waar de student op dat moment mee bezig is, rond datgene wat zijn/haar eigen specifieke vraag of voorgrond is op een bepaald moment.
Auteur: Lien Vansteenkiste
Wat is studentencoaching?
Studentencoaching is een integrale en holistische begeleiding voor studenten uit diverse richtingen van het secundair, hoger en universitair onderwijs.
Studeren kan je niet los zien van het geheel van het leven. Gestelde problemen staan dan ook nooit op zichzelf en worden het best benaderd binnen een totale context waar naast je studie ook emotionele, sociale, cognitieve en lichamelijke elementen het best in hun samenhang mee in rekening worden genomen.
Visie
De tendensen op de arbeidsmarkt zijn de laatste jaren sterk geëvolueerd. Van diegene die de arbeidsmarkt betreedt, wordt heel wat verwacht: een zelfstandigheid, flexibiliteit in denken en handelen, creatief kunnen inspelen op nieuwe vragen, leiderschap, … Dit is waar te nemen in diverse sectoren op de arbeidsmarkt: privé-ondernemingen, zelfstandigen, onderwijs, sociale sector, …
Studenten leren door een integrale en holistische begeleiding een zelfstandigheid, vergroten hun probleemoplossend vermogen, leren hun eigen creativiteit ontwikkelen en inzetten en leren flexibel omgaan met nieuwe situaties. Naast het vinden van oplossingen van hun huidige problemen, leren ze in het algemeen een eigen stijl te ontwikkelen die in de loop van hun (actief beroeps)leven verder ingezet kan worden.
Hoe werkt het?
Het eerste gesprek is een kennismakingsgesprek waar aandacht is voor het verhaal van de student uit het secundair, hoger- of universitair onderwijs waardoor een eerst concreet beeld wordt verkregen van de specifieke vraag, de ontstaansgeschiedenis van de vraag en de verwachtingen. Op basis hiervan bakenen we samen de doelen af, nemen we het aanbod aansluitend op je vraag door en wordt besproken of we tot een samenwerking kunnen komen.
De samenwerking kan, al naargelang de doelen die gesteld worden, gericht zijn op studiemethode/studieorganisatie en kan ook gericht zijn op het deblokkeren van onder andere emotionele, sociale en/of lichamelijke problemen zodat je opnieuw vrij bent om je ten volle te focussen op je studie.
Concreet betekent dit dat het voor sommige studenten van belang is een studiemethode en studieorganisatie uit te zoeken, passend bij de student. Hier wordt onderzocht welke methode/organisatie het best past bij de mogelijkheden en de persoonlijkheid van de student zelf. Dit onderzoek is op maat en gaat verder dan de algemene principes van de studiebegeleiding. De bedoeling hiervan is om de mogelijkheden en de talenten die de student heeft, maximaal te leren benutten. Uiteindelijk bouwt de student een eigen studiestijl/levensstijl op. Het ontwikkelen van een eigen stijl betekent een groot voordeel bij het betreden van de arbeidsmarkt.
Ook emotionele, sociale en lichamelijke factoren kunnen het studeren beïnvloeden. Enerzijds kunnen emotionele, sociale en lichamelijke factoren de studiemogelijkheden (tijdelijk) ondersneeuwen, anderzijds kunnen die factoren juist heel sterke bronnen zijn die de gestelde moeilijkheden kunnen helpen ondervangen.
In functie van de doelstelling wordt in de sessies samen met de student gewerkt via gesprek en aan de hand van studiemateriaal dat de student gevraagd wordt altijd bij te hebben. Er wordt telkens gewerkt vanuit datgene waar de student op dat moment mee bezig is, rond datgene wat zijn/haar eigen specifieke vraag of voorgrond is op een bepaald moment.
Auteur: Lien Vansteenkiste