Relatievorming en sociale vaardigheden in de
klasgroep
Op een ervaringsgerichte manier wordt nagaan wat precies leeft in een bepaalde klasgroep. In de groep wordt bekeken wat de knelpunten zijn volgens de leerlingen zelf. Samen met de leerlingen wordt dan onderzocht hoe er beweging kan worden gebracht in de ervaren stressvolle situatie.
Onder relaties vallen alle mogelijke relaties: in de klasgroep onderling, met medeleerlingen uit andere klassen, met leerkrachten, intieme relaties (en seksualiteit), relaties thuis, ... Onder deze noemer kan datgene wat in een klasgroep bij de leerlingen leeft, aangepakt worden. Ook een pestpreventiebeleid kan in dit kader gezien worden.
Vooraf ligt dus niets vast waaraan er met de groep gewerkt wordt. Wel onderzoeken we samen met de leerlingen wat ze als een probleem ervaren en hoe dit aangepakt kan worden. Verschillende experimenten en oefeningen kunnen het probleem helpen verhelderen. Aansluitend bij wat zich in de klasgroep aandient, kan ook theorie het inzicht in ‘hoe het leven werkt’ verdiepen. Telkens wordt het tempo van de groep gevolgd en wordt het proces van de groep begeleid. Aangezien grondige veranderingen worden beoogd, wordt niet resultaatsgericht, maar wel procesgericht gewerkt. Dit houdt in dat de leerlingen onder begeleiding creatieve oplossingen zoeken zodat de stress in de groep kan verminderen en ze handvaten aangereikt krijgen om problemen in de toekomst zelf constructief te kunnen aanpakken.
Samengevat vertrekt ‘relatievorming en sociale vaardigheden in de klasgroep’ dus van onderuit, namelijk van de leerlingen zelf en niet vanuit wat volwassenen denken/zien wat er moet gebeuren
Onder relaties vallen alle mogelijke relaties: in de klasgroep onderling, met medeleerlingen uit andere klassen, met leerkrachten, intieme relaties (en seksualiteit), relaties thuis, ... Onder deze noemer kan datgene wat in een klasgroep bij de leerlingen leeft, aangepakt worden. Ook een pestpreventiebeleid kan in dit kader gezien worden.
Vooraf ligt dus niets vast waaraan er met de groep gewerkt wordt. Wel onderzoeken we samen met de leerlingen wat ze als een probleem ervaren en hoe dit aangepakt kan worden. Verschillende experimenten en oefeningen kunnen het probleem helpen verhelderen. Aansluitend bij wat zich in de klasgroep aandient, kan ook theorie het inzicht in ‘hoe het leven werkt’ verdiepen. Telkens wordt het tempo van de groep gevolgd en wordt het proces van de groep begeleid. Aangezien grondige veranderingen worden beoogd, wordt niet resultaatsgericht, maar wel procesgericht gewerkt. Dit houdt in dat de leerlingen onder begeleiding creatieve oplossingen zoeken zodat de stress in de groep kan verminderen en ze handvaten aangereikt krijgen om problemen in de toekomst zelf constructief te kunnen aanpakken.
Samengevat vertrekt ‘relatievorming en sociale vaardigheden in de klasgroep’ dus van onderuit, namelijk van de leerlingen zelf en niet vanuit wat volwassenen denken/zien wat er moet gebeuren