SOPHROI, Praktijk voor gestaltfilosofie Oostkamp
  • Home
  • Volwassenen
  • Tieners en studenten
  • Mensen met een beperking
  • Contact

Opheffen van blokkades en verwarringen bij studenten hoger onderwijs in groep
met behulp van meditatie en concentratie-experimenten


Van studeren kun je leren...
dat er meer is dan studeren

Verder studeren na het secundair onderwijs is een grote stap in verantwoordelijkheid nemen voor de opbouw van je eigen leven. Een verdere studie aangaan betekent meer en meer een beroep leren doen op je eigen gezag in plaats van de autoriteit buiten jezelf te leggen. Je bent opeens zelf verantwoordelijk voor je toekomst, namelijk welke studiekeuze je maakt, hoe je je studie en de lessen organiseert, hoe je je vrije tijd plant, ... … Ook op andere vlakken in je leven zoals op gebied van relaties maak je meer en meer persoonlijke keuzes.

Je eigen weg uitstippelen en daar ook de volle verantwoordelijkheid voor nemen, is niet altijd zo evident. Dit hoeft op zich geen probleem te zijn want hindernissen kunnen juist groeikansen betekenen.

In deze reeks zijn de meditatie en concentratieoefeningen vooral gefocust op studie.  Vertrekkende vanuit de ervaring van de studenten wordt datgene aan meditatie en concentratieoefeningen aangeboden wat op de noden van elke student afzonderlijk aansluit.  Op die manier legt elke student een gepersonaliseerd parcours af.

Hierbij is er vooral aandacht voor
 
  • het zich leren ontspannen.  Een ontspannen houding bevordert immers ook de toegankelijkheid van je geheugen wat essentieel is bij het opnemen van leerstof, het onthouden, het ophalen van wat geleerd is bij examens
  • het uitzoeken welke relaxatiemethode het best bij elke student past
  • het kunnen presteren met behoud van eustress.  Eustress (positieve stress) is de nodige hoeveelheid gezonde power of daadkracht die nodig is om je doel te bereiken en die je vervulling geeft
  • het gewaarworden van lichaamssignalen en het signaal van distress (negatieve stress) in beginstadium in je lichaam leren gewaarworden en nagaan hoe je ermee om kan gaan.  Distress zoals bijvoorbeeld angst werkt immers belemmerend voor het bereiken van wat je graag wil
  • het voorbereiden van situaties die voor jou als de student eventueel stress kunnen veroorzaken
  • het onderzoeken en verwijderen van toxische emoties die je studie belemmeren en blokkeren
  • mentale coaching op alle –voor de student- relevante levensdomeinen
  • positieve ervaringen aanbieden
  • onderwerpen als studiemethode en studieorganisatie, het geleidelijk aan ontwikkelen van een persoonlijke studeerstijl 
  • mentaal voorbereiden van (proef)examens, mondelinge presentaties    
Powered by Create your own unique website with customizable templates.